Coban-Semuc Champey - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van liselotwesterhuis - WaarBenJij.nu Coban-Semuc Champey - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van liselotwesterhuis - WaarBenJij.nu

Coban-Semuc Champey

Door: Liselot

Blijf op de hoogte en volg

28 November 2006 | Guatemala, Guatemala-stad

Hallo daar in het koude, natte Nederland! Aan jullie reacties te merken is het nu echt herfst geworden. Wat fijn dat ik daar helemaal niets van merk! Alhoewel....
In Coban was het ook echt van dat herfstachtige weer. Koud, nat, bah! Perfect weer om ziek te zijn. Heb daar 2 dagen in bed gelegen en af en toe een theetje gedronken bij de open haard. De enige activiteit die ik heb ondernomen was een bezoekje aan het Maya-museum waar je binnen 10 minuten weer buiten stond zo klein dat het was. Niet veel meegekregen van Coban dus. Na 2 dagen zijn we weer op de "bonne fooi" verder gereisd naar Semuc Champey (op aanraden van een medereizigster). Het reizen op de bonnefooi gaat ons tot nog toe erg goed af: Om 11.45 u uitgecheckt bij het Hostal, taxi laten komen, instappen, naar het busstation laten brengen en meteen weer instappen in het busje naar Semuc Champey. Helemaal vlekkeloos en zonder te hoeven wachten. Perfect!!!
In Languin moesten we uitstappen om vervolgens met een pickup-truck verder te rijden naar Hostal "Las Marias".
Buts, buts, buts en in de bochten echt even goed vasthouden aan de stang. Sjezus, wat een rit! En dat terwijl ik nog half op sterven lag!
Nee, da's natuurlijk een beetje overdreven maar ik was nog niet helemaal lekker. Gelukkig ging het steeds beter en voelde ik me best oke anders had ik dit ritje waarschijnlijk niet getrokken. En als ik dit van te voren allemaal geweten had, dan was ik er niet eens aan begonnen!
Vanuit die pickup hadden we een super mooi uitzicht over het landschap. Schitterende omgeving hier en het Hostal ligt op een lokatie midden in de natuur vlakbij de rivier.
De bedden, voor zover je dit bedden kunt noemen, waren echt zwaar klote. 't Leek net of je op een houten plank lag zo dun waren die matrasjes. maar goed, als ik moe ben, slaap ik gelukkig overal.
's Nachts was het hartstikke koud en ze hadden daar geen dekens want normaal gesproken is het nooit zo koud daar zeiden ze. 'k Heb die nachten met 2 broeken aan geslapen en alle truien die ik bij me heb, aangetrokken en als deken had ik m'n saron en m'n lichtgewicht handdoek gebruikt dus dat zet ook geen zoden aan de dijk. Warm water was er niet dus we konden ons in geen geval opwarmen. Vette pech!
De volgende ochtend maakte de tour door de grotten die vreselijke nacht wel weer meer dan goed.
'k Heb vaker een tour door grotten gemaakt maar deze was wel heeeeeel bijzonder! We hebben eigelijk meer gezwommen dan gelopen. Er was zoveel water! We kregen allemaal een kaars die we aan moesten steken en na nog geen 3 minuten moesten we al met de kaars in de hand een stuk zwemmen. Nou, je kunt je wel voorstellen hoe dat eruit ziet..... ONHANDIG!
Fennie moest zo hard lachen dat ze bijna met kaars en al onder water ging en ik begon meteen evangelien te zingen want deze scene had iets kerkelijks. Het deed me denken aan die spoken in het Spookhuis in de Efteling die met een kaars in de hand door de nacht schuivelen.
Heel apart! Er waren in die grotten ook watervallen en we moesten door hele smalle gangetjes via een soort glijbaan naar beneden. Op een gegeven moment moesten we alle kaarsen uitblazen en dan is het echt pikkedonker! Af en toe stootte ik m'n knie tegen een rots tijdens het zwemmen. Daar had die gids geen last van want die was een stuk kleiner dan wij. De tocht duurde 2 uur en daarna zijn we in van die autobanden de rivier op gegaan om ons door de stroming van het water terug te laten voeren naar het Hostal. Zag er heel komisch uit (foto's komen nog).
's Middags nog naar Semuc Champey gegaan om de natuurbaden te bekijken. Helemaal naar boven gelopen (wel 20 trappen) en vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over het gebied. Zeer de (ver)moeite waard.

Die nacht vertrokken we om 05.00 's morgens weer met een overvolle bus naar Coban. Qua zitplaats de minst confortabele reis tot nog toe. Ik zat namelijk met de ene helft van m'n bil op het bankje naast Fennie en met de andere helft op het stoeltje van m'n buurman. Mmmmmmm....
Tijdens de busreis van Guatemala-city naar Antigua aan de praat geraakt met Pedro. Hij wist mij alles te vertellen over taalcursussen Spaans en 'wonen bij een Guatemalteekse familie'. Zijn broer is namelijk directeur van een taleninstituut en hij heeft zelf ook 25 jaar les gegeven. Toeval!
Of niet, misschien moest het wel zo zijn. Nou, toen we aankwamen in Antigua heeft hij ons meegenomen naar die school en daar hebben we direct alles geregeld. Fennie gaat 2 weken Spaans studeren, ik 1 week en 1 week vrijwilligerswerk. We hebben ervoor gekozen om ieder apart bij een familie te gaan wonen maar wel dicht bij elkaar. Dat is gelukt. Volgende keer meer over Antigua! 's Wel weer genoeg voor vandaag nietwaar?!
Hele dikke zoenen vanuit Guatemala XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

P.s: Voor de geinteresseerden onder jullie: Mijn 1e vaste drol na m'n ziekbed was een albino-drol. Helemaal wit!!!! (heb ik ook een foto van gemaakt)

P.s: Chantalle, ben de naam van jullie site vergeten! Wil je me die de volgende keer doorgeven alsjeblieft. Dankjewel X

  • 27 November 2006 - 23:59

    Lisa:

    Leuk verhaal zeg! Ben benieuwd naar die albino-drol!

  • 28 November 2006 - 08:37

    Michiel:

    Ha Lot,
    Da's nou eens toevallig. Mijn drol was paars.....ben maar eens naar dun dokter gegaan en weet je wat ´ie zei.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................,,eet meer prei.

  • 28 November 2006 - 09:44

    Eefje:

    Zet die foto van je albino er maar snel op, die wil ik wel eens zien!
    Verder alles oké hier. Heb gisteravond mijn eerste informatieavond gehad van Matoketours. Ben nu officieel medewerkster van Coen. Een halve dag per week op kantoor en een avond in de twee maanden een infoavond in de verkadefabriek.
    Coen vetrekt vrijdag. Zie er erg tegen op om afscheid te nemen. Vanavond gaan we samen nog even helemaal los bij het concert van Muse en de laatste dagen zal hij vooral nog bij Rooz zijn.
    Veel plezier bij de familie!

    Diike kus

  • 28 November 2006 - 17:56

    Jet :

    Ha Lievelot ,
    Lekker hoor zo'n drol , weet je wel zeker dat ie niet vol met maden zaten en daarom zo wit keek . haha ben ook zwaar benieuwd naar de foto ! echt een westerhuis kwaal die drolle gein . niettemin mijn drullekes zijn gewoon bruin ! haha .
    Verder hier alles goed , Kane en Joey hebben hun verjaardagskado vandaag gehad want die konden niet wachten ( playstation 2) morgen dan gaan we een kijkje nemen op het maasland college voor Joey want hij kreeg het havo vwo advies , dus ff checke daar in oss . Kane die wacht elke dag af wat er in zn schoen zit en vind het heel raar dat er niet elke dag wat in zit , haha spanning volop hier dus in deze koude dagen ( alhoewel het echt wel mee valt hoor met de kou) . Nou ik ga weer weiter met de arbeit , leuk dat je bij een guatamalaans ( of hoe je het ook zegt ) gezin mag logeren , Lijkt me ook wel heel appart . Ik kijk weer uit naar je volgend verhaal Doeiii dikke kussen van ons allemaal xxxxxxxxxxxx

  • 29 November 2006 - 11:13

    Snaatje:

    Ha Lot!

    Ja zo'n drol ken ik! Wit en met rooie oogkskes ligt ie uw aan te staren in de plee.....

    Veel wortels eten, wordt ie vanzelf oranje...(Hup Holland Hup, laat de leeuw niet in z;n hempje staan...)

    Wat een kou hebben jullie geleden zeg..jakkie wat ook wel eens wil helpen is dan gewoon bij elkaar gaan liggen, lekker werrum...

    Vandaag lekker weer in Nederland, zonnetje schijnt dus ga zomaar eens lekker fietsen.. Mijn drollen zijn inmiddels weer echt Nederlands...van die bruine harde waar je zo hart om moet persen...
    Ik mis de bonen uit Cuba..

  • 29 November 2006 - 22:43

    Remko:

    He Lotteke, gaat lekker allemaal, zo te lezen, Gaaf hoor! Ik wil wel een weekje ruilen. Even een administratieve mededeling: Ik ga je laatste salaris overmaken, dat is dus voor een halve maand (tot 15 december), maar.....daar komt wel weer je vakantiegeld bij van ongeveer 6,5 maanden.
    Heb je meer nodig, kun je natuurlijk altijd even bellen, hahaha. Blijf lachen daar! groeten Remko

  • 30 November 2006 - 03:06

    Liselot:

    Leuk om jullie berichtjes weer te lezen! Doet me altijd zo goed.
    Remko, ik hoop dat jullie mij een beetje missen daaro! Fijn dat ik altijd op je kan rekenen.
    Snaat, lang leve de FRIJOLES!!! ´k Krijg ze hier ook weer elke dag.
    Jetteke, leuk om je even gesproken te hebben. Heb Joey later ook nog even aan de telefoon gehad. Goed om te horen dat het zo goed gaat op school.
    Eefje, gefeliciteerd met jouw officiele titel bij
    Matoketours! Heel veel sterkte vrijdag en geniet van elkaar de laatste dagen! Wens Nand beterschap en geef je moeder een dikke zoen X
    Michiel, Woorden schieten te kort! Grapjas!!! Van wie heb je dat toch?!

  • 30 November 2006 - 08:00

    Chantalle:

    He lotje,

    Krijg oude herinneringen aan de Baliendijk, waar je ooit ook eens een drol op een krant hebt gelegd in de woonkamer.
    Maar albinodrol, APART!! Via beheerpagina kun je foto's plaatsen op je weblog (niet groter dan 2mb). Wijst zich vanzelf!!
    x chan
    www.tastefullasia.waarbenjij.nu

  • 02 December 2006 - 18:00

    Juud:

    he lotteke!!!
    wat jammer dat ik net niet op tijd thuis was, ik zag dat je had gebeld!!! leer je iedereen behalve albino-drollen poepen ook goed boeren? een beetje mijn niveau? er gebeurt weer veel in mijn leventje.........ik mis onze therapeutische sessies naar mc-donalds, heb veel te ouwehoeren..dikke kus

  • 02 December 2006 - 22:51

    Sacha:

    Hallo Belizelot!(inmiddels guatemalelot)
    albino drollen? dan ken je mijn hond nog niet....ze heeft een nieuwe verslaving, theelichtjes eten. inmiddels afgebouwd van 12 naar 10....de dag erna een keurige witte kaars in de vorm van een hondedrol....ook foto`s van!! wel een mooi kado voor kerst voor mijn moeder; home-made candle.
    Morgen pakjesmiddag bij schoonmama, ik heb een pakje verstopt voor je bij de 10e koffieboon van links in het plaatselijke theehuis. het gedicht vind je in het volgende bericht.....x

  • 03 December 2006 - 11:25

    Vincent:

    Ondertussen.......in Nederland....


    Nou, Lot, het is officieel:je hebt helemaal geen overburen meer! De hele linkerhelft (vanuit Telegraafstraat gezien) van de Magazijnstraat is helemaal weggevaagd.
    Dus je woont zo goed als vrijstaand. Luxe!! Ik dacht ik zeg het effe....
    Alles goed verder bij de familia daar??

    Beso, Vicente

  • 03 December 2006 - 14:20

    Marieke:

    Wat een mooi verhaal, echt heel erg leuk om te lezen, hahaha lag helemaal blauw van je drol verhaal hihihi.

    Gaaf man, logeren bij de locale mensen, veel plezier.

    nnnnnnnndddddaaaaaaaaiiiiiiiggg

  • 03 December 2006 - 21:09

    Juud:

    burp

  • 05 December 2006 - 16:46

    Sinterklaas:

    Oh god, oh god, oh god
    Waar is Liselot
    Zit ze op de pot?
    Of speelt ze weer met snot?
    Loopt ze door een grot,
    Of aan ’t friemelen, met deur op slot?
    In een warm bad, lekker hot,
    Spelend met haar G-spot,
    Schreeuwend van genot
    Misschien maakt ze het te zot,
    En gooit alle glazen kapot.
    Daardoor krijgt ze mot,
    met iemand die woont in een krot
    Is ze betrokken in een complot,
    of dobbert ze op zee, op een vlot
    drinkt ze thee uit een koffiepot,
    of koffie uit een Theepot
    Misschien is Sint iets te bot,
    Maar houd nog heel veel van Liselot.

  • 05 December 2006 - 17:22

    Sint's Wiefke:

    Oh god, oh god, oh god
    Die Sint is een beetje zot
    Zit het in de familie ?
    Hij komt zeker niet uit Chili

    Vanavond is het weer zover: cadeautjes, rijmpjes, slipjes, ze vliegen om de oren.
    Lachen, gieren brullen, misschien ga je ons nog horen...
    Met als klapper op de avond een echte varkenspoot????
    Lot, je zult het nie geleeeeeuuuuuven, maar die viel spontaan door onze dakgoot!

    We zullen aan je denken, lieve, lieve lot!
    Ondanks, alle dolle pret, het gaat je goed, we zijn echt aan je VERZOT!.

    Dikke xxxxxxx………..!
    Klintersaas & Partezwiet

  • 06 December 2006 - 10:37

    Cin:

    Hola Lot! Te tengo envidia! Que te pases a las mil maravillas! Un besote desde Eindhoven! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Guatemala-stad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 April 2007

Weer thuis!

29 Maart 2007

Onafgemaakt verhaal.

23 Maart 2007

Galapagos

16 Maart 2007

Weer veel te vertellen!

06 Maart 2007

Jungle overleefd!!!

Actief sinds 15 Sept. 2006
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 12791

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2006 - 29 Maart 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: